Det er rart med det, men straks du har bestemt deg for å gjøre noe med badet, så kommer usikkerheten. Hvordan gripe det an? Hva må du gjøre først, hvem skal du snakke med for å få oversikten? Er det snekkeren, fliseleggeren eller rørleggeren. Og hva med det elektriske? Rørlegger Torgersen hjalp familien Sollie med alt da de ønsket å totalrenovere badet.
Likefullt kommer den urolige klumpen i magen snikende. Hvordan gripe det an? Hva må du gjøre først, hvem skal du snakke med for å få oversikten? Er det snekkeren, fliseleggeren eller rørleggeren. Og hva med det elektriske? Dessuten – dette kommer til å bli dyrt! Det var omtrent slik det fortonet seg for familien Sollie da de hadde bestemt seg for å bygge om badet.
- Vi hadde vært rundt og kikket mange steder. Var usikre som bare det, medgir Grethe Sollie. - Og så ville altså tilfeldighetene det slik at vi tok turen innom Varme & Bad og Rørlegger Torgersen AS i Sandnes. Der hadde de ikke bare baderomsløsningene utstilt, de hadde også fagfolkene på plass. Eller for å si det litt mer presist – vi ble tatt hånd om av en prosjektleder som lyttet til oss og tok tak i det behovet vi hadde. De kunne hjelpe oss med helheten, vi kunne slappe av. Og det gjorde utslaget. I prosessen videre, hadde vi kun denne prosjektlederen å forholde oss til. Hun fungerte som byggeleder og var bindeleddet i alle faser til baderommet sto der ferdig.
Huset til familien Sollie er et helt alminnelig 80-talls hus. De overtok huset i 1996 og har ikke gjort nevneverdige oppgraderinger siden den gang, bare litt nøysom oppussing og jevnt vedlikehold. Badet er det første store moderniseringsprosjektet de har gitt seg i kast med.
- Vi hadde bestemt oss for å beholde det samme arealet på badet. Og det var vel stort sett det eneste også. Ellers var det ut med alt det gamle, inn med nytt. Vi var klar for en fullstendig rehabilitering. Og vi ville ha det skikkelig gjort. Det var utgangspunktet, sier Andreas Sollie.
Etter at prosjektlederen fra Rørlegger Torgersen AS hadde vært på befaring, gikk det ikke mange dagene før de første 3D-tegningene lå på bordet. På forhånd hadde Grethe og Andreas vært nede i butikken og valgt ut det utstyret de ville ha. I tillegg så hadde de selvsagt sine egne ideer til løsninger.
- Vi ville ha det enkelt og funksjonelt, sier Grethe. - Samtidig var vi klar for å gi det et nytt og moderne preg. Blant annet ville vi ha en spesiell dusjvegg. - Og fossefalldusj, skyter Andreas inn. – Den har vi forresten ikke angret ett sekund på. Behageligere dusjløsning skal du lete lenge etter. Og innbygningstoalett, hypermoderne møbler fra Linn Bad og nye fliser. Alt dette ble diskutert i forkant, lagt inn i tegningene og priset. Litt frem og tilbake på e-post, nye ideer og justeringer. Og så - med en klar forpliktelse på løsning, pris og fremdrift, var det bare å sette i gang.
- Det var en god følelse å bare kunne legge alt i hendene på rørleggerbedriften. De ordnet alt. Tømrere, flislegger, elektrikere og sitt eget arbeid. Logistikken ble styrt av prosjektlederen, bortsett fra arbeidet med å røske ut det gamle. Den biten var min, sier Andreas.
– I den grad det var noe å spare, så var det der jeg kunne legge inn litt egeninnsats. Jeg rev til og med av de gamle flisene også, og meislet bort den gamle støpen. For her måtte alt gjøres fra grunnen av, ble vi anbefalt. Og gjett om jeg er glad for det i dag. Nå har vi bad for de neste 30 årene. - Når du først holder på, gjør det skikkelig. Rørlegger Andreas Ersland fra Rørlegger Torgersen AS er ikke i tvil om at familien Sollie gjorde det rette.
– Når badet begynner å nærme seg de 30, bør du gjøre det skikkelig når du først holder på. Og det går som regel nesten like kjapt å ta det fra bunnen av som å drive og fikle på det gamle. Tryggheten som ligger i det, veier opp for de ekstra kostnadene det medfører. For her blir alt kontrollert og dokumentert underveis i alle faser, også med bilder. På det viset har vi full oversikt over alt som er gjort, noe som er smart å ha dersom huseier ønsker å gjøre ytterligere forbedringer ved en senere anledning.